Definicja zdalnej techniki nauczania e-learning

Brak odpowiedzi
administrator
Portret użytkownika admin
Offline
Dołączył: 09.06.2008

e-Learning (z ang. electronic learning) jest to określenie stosowane do procedur nauczania wspartych przez szeroko pojęte technologie informatyczno-komunikacyjne (ICT). Samo pojęcie e-Learning funkcjonuje w wielu kontekstach i w rzeczywistości obejmuj szeroką gamę definicji. W ogólności można jednak przyjąć najbardziej popularną i aktualną definicję pojęcia  e-Learning jako dydaktyki wspartej przez technologie cyfrowe.
 
Systemy e-Learning są to systemy oparte na zdalnym nauczaniu realizowanym przy wykorzystaniu technologii ICT, w ogólności są to platformy informatyczne umożliwiające zdalne logowanie i pracę z dowolnego punktu dostępu do Internetu. Systemy e-Learning w zależności od zastosowanych technologii umożliwiają np.:
 
·         kontakt dydaktyka i słuchacza w trybie synchronicznym przy zastosowaniu transmisji audio-video
·         kontakt dydaktyka i słuchacza w trybie synchronicznym przy zastosowaniu transmisji audio
·         kontakt dydaktyka i słuchacza w trybie synchronicznym przy zastosowaniu form komunikacji tekstowych
·         kontakt dydaktyka i słuchacza w trybie asynchronicznym przy zastosowaniu transmisji audio-video
·         kontakt dydaktyka i słuchacza w trybie asynchronicznym przy zastosowaniu transmisji audio
·         kontakt dydaktyka i słuchacza w trybie asynchronicznym przy zastosowaniu form komunikacji tekstowych
W zależności od zawartości i przeznaczenia systemu e-Learning wykorzystuje się różne tryby oraz różne formy komunikacji. Należy podkreślić, że jednym z podstawowych założeń systemów e-Learning jest możliwość zrealizowania szkolenia, kursu czy nawet studiów bez fizycznej obecności w salach wykładowych, laboratoryjnych, ćwiczeniowych czy seminaryjnych. Systemy e-Learning oferujące procesy dydaktyczne w trybie asynchronicznym umożliwiają dostosowanie procesu nauczania do wymagań czasowych słuchacza, natomiast systemy w trybie synchronicznym wymagają systematyczności czasowej od słuchaczy, ale zapewniają obustronny kontakt dydaktyk-słuchacz w czasie rzeczywistym, co jest utrudnione w systemach trybu asynchronicznego. Podczas doboru odpowiedniego systemu e-Learning bazującego na danym trybie należy szczególnie rozważyć charakterystykę grupy docelowej. Odpowiednio określone wymagania grupy docelowej umożliwiają stworzenie środowiska nauczania charakteryzującego się wysoką efektywnością procesów dydaktycznych.

Podstawowym elementem systemu e-Learning jest jego zawartość (merytoryczna). Zawartości systemów e-Learning można podzielić na dwie grupy: na te, które służą wyłącznie przekazywaniu informacji słuchaczowi – są to zawartości oparte na informacji oraz na te, które umożliwiają słuchaczowi interaktywne współdziałanie z systemem w celu uzyskania różnorakich efektów – są to zawartości oparte na aktywnościach. Oczywiście w większości systemów e-Learning oba typy zawartości występują jednocześnie – np. istnieją aktywności, które wspomagają przekazywanie informacji.

Głównymi zadaniami systemów e-Learning jest prowadzenie i zapewnienie pomocy słuchaczom w realizacji różnych aktywności w ramach procesów dydaktycznych realizowanych przez system.

Jedną z bardzo istotnych zalet systemów e-Learning jest możliwość wielokrotnego wykorzystania zawartości merytorycznej systemu. Możliwe jest przenoszenie zawartości między systemami – zawartość systemu e-Learning może być stworzona w taki sposób by była oddzielnym obiektem od samego systemu udostępniającego tą zawartość. Taką metodologię tworzenia zawartości merytorycznej systemów e-Learning definiuje i specyfikuje model referencyjny, którego wykorzystanie prowadzi do zapewnienia interoperacyjności (możliwość współdzielenia, wykorzystywania i przetwarzania tych samych danych przez dwa lub większą liczbę różnych systemów informatycznych) systemu e-Learning, co prowadzi do wielu korzyści, np.:
 
·         możliwość integracji z innymi systemami e-Learning
·         możliwość integracji z systemami innego przeznaczenia (np. systemy informacyjne)
·         wysoka skalowalność systemu
·         możliwość łatwej modernizacji systemu pod kątem nowych technologii, standardów, itp.

Uczestniczki

Portret użytkownika dorcia23
dorcia23
Portret użytkownika Gabriela27
Gabriela27
Portret użytkownika Hanusia
Hanusia
Portret użytkownika Samira1991
Samira1991
Portret użytkownika Katarzyna Grochowska
Katarzyna
Portret użytkownika Iwi
Iwi
Portret użytkownika Anna Pękala
Anna Pękal
Portret użytkownika Monixx
Monixx
Portret użytkownika agnieszka.piotrak
agnieszka.
Portret użytkownika magda.m
magda.m
Portret użytkownika Izabela351
Izabela351
Portret użytkownika agakoza77
agakoza77

Ostatnie odpowiedzi


Spot III edycji projektu euroKobieta mający na celu promowanie elastycznych form zatrudnienia wśród kobiet wychowujących dzieci.


Zobacz nasz kanał na YT

Newsletter euroKobieta

Otrzymuj aktualne informacje!