Kompetencje informatyczne (IT) lub szerzej informacyjno-komunikacyjne (ICT) znajdują coraz więcej zastosowań w codziennej komunikacji oraz w większości branż zawodowych. Obecnie bez posiadania chociażby podstawowych kompetencji informatycznych ciężko funkcjonować w świecie gdzie Internet, komputer, tablet czy smartfon stały się nieodzownymi elementami zarówno życia zawodowego, jak i prywatnego. Posiadanie wiedzy z zakresu ICT staje się coraz bardziej pożądane przez pracodawców. Od dobrego kandydata na większość stanowisk związanych z zarządzaniem i administracją, marketingiem, sprzedażą czy innymi obszarami gospodarczej aktywności firm, oczekuje się odpowiednich kwalifikacji informatycznych. Obsługa podstawowych narzędzi komputerowych jest niewystarczająca aby być konkurencyjnym na rynku pracy. Nowoczesne aplikacje i technologie sieciowe, zaawansowane programy komputerowe oraz coraz szybszy postęp w świecie cyfrowym sprawiają, że umiejętności tworzenia, przetwarzania i gromadzenia danych elektronicznych należą już do zdolności wymaganych od niemal każdego pracownika. Społeczeństwo informatyczne opiera się bowiem przede wszystkim na wzroście edukacji kadrowej w tym zakresie.
Kompetencje ICT są obecnie wymagane od każdego pracownika w firmie nastawionej na postęp. Jak przewiduje to Europejska Agenda Cyfrowa (EAC) na rynkach pracy UE coraz ważniejsze stają się odpowiednie, międzynarodowe certyfikaty potwierdzające posiadanie adekwatnych umiejętności i praktycznej wiedzy. Jedną ze standardów certyfikacyjnych jest program euroKobieta rozwijany od 2007 roku.
W ciągu ostatnich dwóch lat ludzkość stworzyła 90% wszystkich dostępnych, wirtualnych danych elektronicznych. Trend ten będzie nabierał coraz większego rozpędu, zataczając coraz szersze kręgi i obejmując coraz więcej gałęzi gospodarki. Wymagane jest więc aby umieć się odnaleźć w gąszczu informacji i przyswajać te pożądane i odpowiednie.
ICT czyli technologie informatyczne i komunikacyjne (z języka angielskiego Information and Communication Technologies) bądź też w nieco bardziej zawężonej formie IT, technologie informatyczne, to grupa technologii, która dotyczy gromadzenia, przetwarzania i przesyłania danych w formie cyfrowej. Poszczególne praktyczne umiejętności i kompetencje stanowią ważny element przygotowania zawodowego nowoczesnych kadr. Coraz powszechniejsze staje się ich formalne potwierdzanie w postaci certyfikatów.
Opisany wyżej kontekst istotności kompetencji informatycznych na rynkach pracy jest oczywiście jednym z głównym obszarów aktywności w zakresie strategii rozwoju społeczno-gospodarczego wszystkich państw na świecie. Szczególnie duża waga przykładana jest do kompetencji informatycznych w Unii Europejskiej. Europejska Agenda Cyfrowa (EAC) stwierdza, że kompetencje informatyczne stanowią absolutną podstawę dla dalszego rozwoju społeczeństwa informacyjnego w gospodarce opartej na wiedzy. Głównym celem EAC jest stworzenie strategii pozwalającej na maksymalne wykorzystanie społecznego i ekonomicznego potencjału społeczeństwa informacyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem Internetu jako ważnego obszaru działalności gospodarczej i społecznej. W obecnych czasach Internet wykorzystywany jest już powszechnie jako narzędzie pracy. Sukces nowej europejskiej agendy w zamierzeniu przyczyni się znacznie do wzrostu gospodarczego, rozwoju innowacyjności jak i do poprawy jakości życia obywateli Europy. Według badań prowadzonych na zlecenie Komisji Europejskiej, obecnie sektor ICT stanowi aż 5% europejskiego PKB i jest bardzo znaczącym czynnikiem jeśli chodzi o ogólny wzrost produktywności w Europie – 20% bezpośrednio w sektorze ICT, i 30% z samych inwestycji w niego. Ponadto obecnie prawie cała gospodarka jest już tak silnie zinformatyzowana w celu podniesienia jej efektywności, że wszystkie inne sektory w bardzo dużym stopniu opierają się na technologiach informatycznych.
Według badań Eurostatu około 30% obywateli Wspólnoty Europejskiej nie posiada wystarczających kompetencji informatycznych, co stanowi znaczącą barierę w rozwoju zawodowym i osobistym. Ponieważ środowisko technologii informatycznych jest niezwykle dynamiczne, wszelkie umiejętności i kompetencje informatyczne pozostałej części obywateli Unii Europejskiej podlegają szybkiej dezaktualizacji. Dlatego tak ważnym elementem życia zawodowego oraz prywatnego każdego Europejczyka powinien być rozwój kompetencji informatycznych. Unia Europejska w swojej sztandarowej strategii na lata 2014-2020 “Europa 2020” jako priorytet wyznaczyła sobie intensyfikację kształcenia mieszkańców w zakresie tych technologii, przy jednoczesnym podniesieniu jakości kształcenia jak i dostępności nowoczesnych form dydaktycznych szeroko wykorzystujących nowoczesne metody cyfrowe w postaci zdalnych szkoleń e-learninowych.
Ze względu na swoją tematykę, szkolenia informatyczne są szczególnie zbieżne z modelem zdalnego nauczania e-learning. Komputer i dostęp do Internetu są naturalnym środowiskiem edukacji informatycznej. Zdalny tryb i elastyczny czas nauki stwarzają bardzo dużą konkurencyjność dla klasycznych metod szkoleniowych, ponieważ szkolenia w trybie e-learning można indywidualnie dopasować do swoich potrzeb i wymagań.
ewelinabar
|
akdil
|
kingagreda
|
fiolka8922
|
Agatawitt
|
yagooda
|
Joanna2102
|
Skowrońska
|
sylwia7911
|
wioletka3
|
kasiaboobo
|
barbas000
|